وبلاگ

چرا شرکت ها از موبایل آنالیتیکس استفاده می کنند؟

موبایل آنالیتیکس شرکت ها را قادر می سازد به بخش های پنهان رفتار کاربران اپلیکیشن دسترسی پیدا کنند.

آنالیتیکس عموما به شکل نرم افزارهایی که با اپلیکیشن و یا وبسایت های شرکت ها یکپارچه هستند، ارائه می شود. در این شرایط داده های رفتار کاربران به صورت اتوماتیک، دریافت ذخیره سازی و تحلیل می گردد. این داده های برای تیم های بازاریابی، فروش و مدیریت محصول اهمیت حیاتی دارد و به آنها در اتخاذ تصمیمات استراتژیک کمک می کند.

بدون وجود راهکارهای موبایل آنالیتیکس، شرکت ها ناچارا بسیاری از تصمیمات خود را در فضای خلا و با چشمان بسته اتخاذ خواهند کرد. زیرا تشخیص اینکه کاربران با چه بخشی از برنامه درگیر شده اند، چه کاری انجام می دهند، چه چیزی آنها اپلیکیشن آورده است و چرا اپلیکیشن را ترک می کنند، بدون استفاده از ابزارهای آنالیتیکس ممکن نیست. شرکت ها در چنین شرایطی باید بر شهود یا تجربیات گذشته خود اتکا کنند و بر مبنای گزارش گارتنر، در اینصورت نسبت به رقبا ضعیف تر عمل خواهند کرد.

ابزار آنالیتیکس می تواند کاربران منحصر به فرد را شناسایی کند و مسیر حرکت آنها در برنامه را در اختیار شما قرار دهد.

چرا موبایل آنالیتیکس اهمیت دارد؟

از سال 2015 به بعد، استفاده از تلفن های هوشمند از رایانه های رومیزی پیشی گرفته و استفاده از ابزارهای قابل حمل با سرعت قابل توجهی افزایش یافته است. مصرف کنندگان 70 درصد از زمانی که در صفحات ابزارهای دیجیتال هستند را در ابزارهای موبایلی صرف می کنند و بیشتر این زمان نیز صرف استفاده از اپلیکیشن ها می شود.

این تغییر روند فرصتی قابل توجه در اختیار شرکت ها قرار می دهد تا از طریق ابزارهای موبایلی به مصرف کنندگان خود دسترسی پیدا کنند، اما در عین حال این بازار به شدت اشباع شده است. در حال بیش از 6.5 میلیون اپلیکیشن در اپ استور، میلیون ها وب اپلیکیشن و بیش از یک میلیارد وب سایت وجود دارد. استفاده از موبایل آنالیتیکس برای دستیابی به مزیت رقابتی در ساخت تجربه کاربری بهتر برای مصرف کنندگان، ضروری است. ابزارهای موبایل آنالیتیکس قدرت بازاریابی تیم ها را نیز افزایش می دهد. بر مبنای اعلام eMarketer در حال حاضر تبلیغات موبایلی، حدود 70 درصد کل بازار دیجیتال مارکتینگ، را در اختیار دارد و ارزش این بازار در حال رشد است.

در حال حاضر موبایل از دسکتاپ اهمیت بیشتری دارد
70% از زمان مشاهده صفحات دیجیتال توسط کاربران، در ابزارهای موبایلی صرف می شود. -ComScore
92% از زمانی که در موبایل صرف می شود، به استفاده از اپلیکیشن ها اختصاص دارد- TechCrunch

موبایل آنالیتیکس چه تفاوتی با وب آنالیتیکس دارد؟

شرکت ها رویکرد متفاوتی نسبت به ابزارهای موبایلی و غیرموبایلی داشته و بعضا از دو تامین کننده مختلف برای وب آنالیتیکس و موبایل آنالیتیکس استفاده می کنند.

بین موبایل و وب تفاوت های فیزیکی وجود دارد، بگونه ای که سایز صفحه نمایش و نسبت طول و عرض صفحه در تجربه کاربران ابزارهای موبایلی و غیرموبایلی تفاوت ایجاد می کند. در موبایل، کاربران صفحه نمایش کوچکتری دارند و از طریق لمس کردن، کشیدن و نگه داشتن با برنامه تعامل می کنند. در نتیجه کاربران اپلیکیشن ها و وبسایت ها در موبایل، برای مرور صفحه انتخاب های کمتری دارند. در حالیکه یک کاربر دسکتاپ، صفحه نمایش بزرگتری در اختیار دارد و از طریق کلیک، دابل کلیک و صفحه کلید با برنامه تعامل دارد. کاربران دسکتاپ عمدتا تعامل بیشتری با صفحه دارند، محتوای بیشتری در یک صفحه مشاهده می کنند، به منوهای بیشتری دسترسی دارند و لینک های بیشتری در صفحه دسکتاپ وجود دارد. یک پلتفرم موبایل انالیتیکس مناسب با در نظر داشتن این تفاوتها داشبوردی متناسب با امکانات در اختیار کاربران موبایلی ایجاد می کند.

موبایل آنالیتیکس چگونه کار می کند؟

موبایل آنالیتیکس کاربران منحصر به فرد را بر مبنای ویژگی های دموگرافیکی و رفتاری آنها ردیابی می کند. چگونگی ردیابی کاربران به تکنولوژی های توسعه وبسایت (اینکه جاوااسکریپت یا کوکی استفاده می کند یا خیر)، و تکنولوژی های مورد استفاده برای توسعه اپلیکیشن و sdk مرتبط بستگی دارد. هر بار که بازدیدکنندگان وبسایت یا اپلیکیشن اقدامی انجام دهند، داده های مرتبط جهت ثبت و تحلیل به پلتفرم موبایل آنالیتیکس ارسال می شود.

موبایل آنالیتیکس ها عمدتا موارد زیر را ردیابی می کنند:

  • نمایش صفحه
  • بازدید
  • بازدیدکنندگان
  • مرجع داده
  • محل کاربر
  • ورود/خروج
  • رویدادهای سفارشی

شرکت ها از این داده ها برای تشخیص اینکه چگونه تجربه کاربری مناسب تری برای کاربران ایجاد کنند، بهره گیری می نمایند. برای مثال آنها قادر خواهند بود اطلاعات زیر را مشاهده نمایند:

کاربران معمولا چه قدر زمان در برنامه صرف می کنند؟

کاربران بیشتر با کدام قسمت های برنامه تعامل می کنند؟

کاربران کجا به مشکل بر می خورند؟

چه عواملی با رفتاری نظیر خرید، همبستگی دارند؟

چه فاکتورهایی منجر به استفاده بیشتر و ماندگاری بلندمدت کاربران می شود؟

از طریق داده های موبایل آنالیتیکس، تیم های محصول و بازاریابی می توانند چرخه های بازخور مثبت ایجاد نمایند. هر زمانی که این تیم ها سایت یا اپلیکیشن خود را بروزرسانی می کنند، کمپین تبلیغاتی اجرا می کنند و ویژگی های جدید منتشر می کنند، می توانند تاثیر این تغییرات بر مخاطبین خود را بررسی کنند. بر مبنای اینکه مخاطبان چگونه پاسخ می دهند، تیم ها می توانند تغییرات متناسب تری ایجاد کنند. و بنابراین چرخه مستمری از بهبود محصول ایجاد می شود. سایت ها و اپلیکیشن هایی که از این چرخه بهره برداری می کنند در کسب رضایت کاربران خود اثربخش تر عمل می کنند.

با عضویت در خبرنامه دیتابین، هیچ خبر و رویداد جدیدی را از دست نمیدهید

کلیه حقوق برای شرکت داده نشان پارسیان محفوظ است.