وبلاگ

چرا روز 7 ام بازگشت در آنالیتیکس بازی به اندازه روز اول اهمیت دارد؟

در بازی های free 2 paly  بیشتر توجه توسعه دهندگان به نرخ ماندگاری بازی بازها در روز اول و کسری از آنهاست که یک روز پس از نصب به اپلیکیشن برگشته اند. آمارها برای تعیین بهترین نرخ ماندگاری در روز اول براساس آنالیتیکس بر روی بازی های مختلفی که صورت می گیرد متفاوت است ولی به طور متوسط این نرخ را می توان حدود 50 درصد تخمین زد که اکثر بازی ها موفق می شوند فقط 20 تا 30 درصد این ماندگاری را در روز اول تجربه کنند. این بدان معناست که در خوشبینانه ترین حالت توسعه دهندگان می توانند امیدوار باشند که نیمی از افرادی که بازی را دانلود کردند در روز اول مجدد به اپلیکیشن مراجعه کنند. این موضوع نه تنها نا امید کننده است بلکه از طرفی ممکن است توسعه دهندگان برای جذب کاربران هزینه زیادی را کرده باشند. با این وجود نمی توان از ارزیابی نرخ ماندگاری در روز اول چشم پوشی کرد ولی این ارزیابی به تنهایی کارایی ندارد و نقش آنالیتکس بازی به طور عمیق تر بیش از پیش نمایان می شود. تا اینکه مشخص شود بازی بازها در بازی های F2P کجا و چرا حاضرند پول خرج کنند؟ تا هزینه های جذب کاربران جدید به نوعی جبران شود.

آنالیتکس بر روی بازی های مختلف نشان داده است که ارزیابی نرخ ماندگاری در روز 7 ام به اندازه روز اول در بازی اهمیت دارد. بر همین اساس قصد داریم در این مقاله از ابعاد مختلف به این موضوع بپردازیم.

  1. بازی بازها در روز 7 ام پس از نصب تمایل بیشتری به پرداخت های درون برنامه ای نسبت به روز اول دارند

در بازی های F2P براساس تحقیقاتی که صورت گرفته است تنها یک درصد بازی بازها در نهایت تمایل به پرداخت درون برنامه ای دارند. که این موضوع با توجه به این واقعیت که تقریبا نیمی از کاربران پس از نصب برنامه را ترک می کنند و با در نظر گرفتن هزینه هایی که برای جذب هر کاربر توسط توسعه دهندگان صورت می گیرد نا عادلانه به نظر می رسد. پس این موضوع اهمیت دارد که بدانیم که چه کسری از بازی بازها به صورت بالقوه در نهایت پرداخت درون برنامه ای خواهند داشت؟ البته این موضوعی نیست که بتوان ارزیابی دقیقی برای آن ارائه داد ولی تحقیقات نشان داده است که تنها 2 درصد بازی باز ها در روز اول استفاده از برنامه حاضر به پرداخت درون برنامه ای می شوند این در حالی است که این رقم برای روز 7 ام پس از نصب 10 درصد بازی بازها را شامل می شود. پس توسعه دهندگان با استفاده از ابزار آنالیتکس و انتخاب استراتژی های مناسب برای افزایش نرخ ماندگاری کاربران در استفاده از بازی قادر خواهند بود نرخ بهتری را برای پرداخت های درون برنامه ای خود 7 روز پس از نصب بازی از جانب بازی بازها شاهد باشند.

MOBILE ANALYTICS 600x448

  1. بازی بازهایی که دیرتر پرداخت درون برنامه ای دارند ارزشمندتر هستند

در آنالیتیکس بازی ارزیابی ها نشان می دهد که بازی بازهایی که در روز اول پس از نصب پرداخت درون برنامه ای داشتند مبالغ با تعداد دفعات کمتری را نسبت به بازی بازهایی که در روز 7 ام پرداخت درون برنامه ای داشته اند هزینه کرده اند. این موضوع نشان می دهد که بازی بازهایی که دیرتر پرداخت درون برنامه ای دارند به طور معمول افراد ارزشمندتری هستند چراکه هم تعداد دفعات بیشتری حاضر به پرداخت درون برنامه ای می شوند و از طرف دیگر مبالغ بیشتری را حاضرند که پرداخت کنند. و این موضوع اهمیت توجه به نرخ ماندگاری در روز 7 ام را بیشتر نمایان می کند.

  1. بازگشت در روز اول نشان دهنده شاخص FTUE است در حالی که بازگشت در روز 7 ام نشان دهنده میزان علاقه مندی به بازی است

البته این نکته را باید در نظر داشت بازی بازهایی که در روز 7 ام حاضر به پرداخت درون برنامه ای می شود احتمال دارد در روز اول هم این کار را کرده باشد پس ارزیابی نرخ ماندگاری در روز اول همچنان اهمیت دارد. ولی نکته ای که وجود دارد این است که ارزیابی نرخ ماندگاری در روز اول بیشتر معرف شاخص FTUE:first time user experience یا تجربه اول کاربر است این در حالی است که ارزیابی نرخ ماندگاری در روز 7 ام نشان می دهد که آیا بازی بازها از بازی لذت برده اند یا نه. زمانی که بازی باز یک هفته بعد از بازی همچنان به بازی علاقه نشان می دهد و آن را دنبال می کند نشان می دهد که دانش ابتدایی برای پیشبرد بازی را فرا گرفته است و وارد لوپ بازی شده است. وقتی بازی بازها در روز 7 ام پس از نصب به برنامه بر می گردند نشان می دهد که از بازی لذت می برند و می توانند هدف خوبی برای توسعه دهندگان برای ارائه پیشنهاد های مختلف برای کسب درآمد باشند.

بر همین اساس توسعه دهندگان بازی می توانند با استفاده از ابزار آنالیتیکس ایرانی که دیتابین در اختیارشان قرار می دهد با کاربری هایی معادل آنالیتیکس گوگل تحلیل بهتری هم از نرخ ماندگاری کاربرانشان در روز اول پس از نصب داشته باشند و هم نرخ ماندگاری را در روز 7 ام ارزیابی کنند. چرا که همان طور که گفته شد با اینکه ارزیابی نرخ ماندگاری در روز اول دارای اهمیت است ولی برای دست یابی به روند خوبی در درآمدزایی به شاخص های متنوع تری احتیاج است.

 

این مقاله برداشت آزادی از مقاله ای است در حوزه player retention توسط تیم تولید محتوای سایت DeltaDNA که در تاریخ September 18, 2014 منتشر شده است.

با عضویت در خبرنامه دیتابین، هیچ خبر و رویداد جدیدی را از دست نمیدهید

اطلاعات تماس

تهران - ولنجک - دانشگاه شهید بهشتی - ساختمان مرکز رشد دانشگاه - واحد 109

53 14 2247 021

info [at] databeen.ir

مجوزها


کلیه حقوق برای شرکت داده نشان پارسیان محفوظ است.