وبلاگ

کاربردهای موبایل آنالیتیکس

در فوریه سال 2014 برای اولین بار، مصرف اینترنت اپلیکییشن های موبایلی از PC بیشتر شد (47% به 45%) و 8 درصد از ترافیک مصرفی مربوط مرورگرهای موبایلی بوده است. بازاریابان، کارآفرینان، ناشران برنامه های موبایلی و سایرین به درستی فرصتهای ناشی از انفجار اپلیکیشن ها را دریافته اند.

چیزی که داده های موبایلی را از داده های سایر کانالهای بازاریابی متمایز می سازد، قابلیت شخصی سازی فوق العاده در اپلیکیشن هی موبایلی است. در صورتیکه شما ابزار آنالیتیکس قدرتمندی داشته باشید، قادر خواهید بود رفتار کاربران را با پارامترهایی بیشتر از نرم افزارهای غیرموبایلی، ردیابی کنید. این داده ها شامل زمان نشست، مشخصات دستگاه مورد استفاده، محبوب ترین صفحات، موقعیت جغرافیایی کاربران، فعالیت کاربران در زمان استفاده از اپلیکیشن، ارتباط با شبکه های اجتماعی، نوع اینترنت و .... می باشد.

جالب اینجاست که تعداد معدودی از اپلیکیشن های موجود در کافه بازار از یکی از ابزارهای آنالیتیکس استفاده می کنند، که بدین معناست تعداد بسیاری از توسعه دهنده ها هیچ اطلاعاتی از کاربران خود دریافت نمی کنند. معرفی یک اپلیکیشن موبایلی بدون استفاده از ابزار آنالیتیکس، به هدر دادن همه تلاش ها و منابعی است که برای توسعه اپلیکیشن انجام شده است. زیرا بدون استفاده از ابزارهای انالیتیکس غیرممکن است که رفتار کاربران را ردیابی کنید، علت موفقیت یا عدم موفقیت اپلیکیشن را درک کنید و بهبودهای لازم را در برنامه اعمال کنید.

تحلیل نصب اپلیکیشن

بسیاری از ناشرین اپلیکیشن های موبایلی، بازی های خود را روی مارکت های مختلف منتشر می کنند و منتظرند که موفقیت اپلیکیشن خود را مشاهده کنند. اما در واقع، بدون اندازه گیری، تحلیل و بهبود امکان چنین موفقیتی وجود ندارد. با بهره گیری از تجارب توسعه دهندگان موفق می توان، مسیر مشابهی را در پی گرفت. بررسی ارتباط میان افزایش نصب و کمپین ها بازاریابی، ساعات شبانه روز که بیشترین نصب در آنها صورت می گیرد، ساعاتی که کاربران فعال بیشتری در برنامه حضور دارند و مناسب پخش تبلیغات می باشد و ..... اثربخشی هزینه های بازاریابی افزایش می یابد.

تحلیل چرخه عمر اپلیکیشن (ماندگاری و درگیر شدن کاربر با برنامه)

ماندگاری کاربران در اپلیکیشن، به دلایل زیر، یکی از مهم ترین چالش های پیش روی توسعه دهندگان برنامه های موبایلی است.

اول اینکه بسیاری از توسعه دهندگان اهمیت ردیابی سطح درگیری کاربر با برنامه در طول زمان را نمی دانند و در عوض زمان و هزینه خود را صرف افزایش تعداد نصب می نمایند. در حالیکه، ترغیب کاربران فعلی به خرید و افزایش زمان حضور در برنامه بسیار ساده تر است، زیرا این کاربران در حال حاضر در سطح مشخصی به اپلیکیشن و برند شما اعتماد کرده اند. پس منطقی است که به جای افزایش تعداد کاربرانی از طریق نصب، کاربران فعلی را به انجام اقداماتی نظیر خرید، مشاهده ویدیو و ... ترغیب کنید.

دوم اینکه، توسعه دهندگانی که فرصت ارزیابی «درگیری کاربر با برنامه» را دریافته اند، هنوز به درستی نمی دانند که در چه بازه هایی باید فعالیت کاربران را رصد کنند و باید بر چه چیزی تمرکز کنند. برای مثال دانستن اینکه کاربران بعد از چند روز و یا در کدام مرحله یا کدام صفحه، برنامه را ترک می کنند، اطلاعات زیادی درباره کیفیت محصول و مدل کسب و کار در اختیار شما قرار داده و می تواند راهنمای خوبی برای بهبودهای بعدی باشد. با استفاده از پارامترهایی نظیر طول نشست، مرحله ترک برنامه توسط کاربر، آخرین زمان حضور در برنامه، زمان آخرین خرید و .... می توانید تجربه کاربر را بهبود دهید. یکی از روشهای متداول، تقسیم کاربران به بخش های مختلف می باشد. کاربرانی که امروز اولین روز حضور آنها در برنامه است، قطعا با کاربرانی که بیش از یک ماه است از برنامه استفاده می کنند، متفاوت هستند. می توانید پوش نوتیفیکیشن یا پنجره های پاپ-آپ را متناسب با گروهی که کاربر در آن قرار دارد، شخصی سازی کنید.

شاخصهای عملکرد اپلیکیشن موبایلی

یکی از موضوعات مهم در طراحی و بهبود عملکرد برنامه این است که بدانید، دستگاه ها (موبایل، تبلت) و برندهای مورد استفاده توسط مخاطبین شما کدامند و بر این مبنا اطمینان حاصل نمایید که برنامه در این دستگاه ها به درستی اجرا می شود.

در برخی موارد ممکن است برنامه شما با اشکالاتی مواجه شده باشد که منجر به کاهش قابل توجه زمان حضور کاربر در برنامه، کاهش قابل توجه درآمد و مواردی از این دست گردد. با استفاده از یک ابزار آنالیتیکس مناسب می توانید علل نارضایتی کاربران را درک کنید. مثلا ممکن است به علت حجم زیاد ورود و خروج کاربران فیک و در نتیجه کاهش سرعت، اشکال در فرآیند خرید و موارد مشابه، کاربران تجربه نامناسبی داشته باشند.

بخش بندی کاربران (Segmentation)

با بخش بندی کاربران می توانید به جزییات بیشتری از رفتار کاربران دسترسی داشته باشید. با اعمال فیلترهای کاربران را بر مبنای ویژگی های مشترک، بخش بندی کرده و رفتار هریک از گروه ها را در شاخصهای مختلف با یکدیگر مقایسه نمایید. در این صورت می توانید پیشنهاداتی نظیر تخفیف، محصولات محبوب و .... را به هریک از این گروه ها ارائه نمایید.

به صورت سنتی کاربران بر مبنای تاریخ نصب یا خرید گروه بندی می شوند. شما می توانید ارزیابی کنید که تبلیغات، برطرف کردن باگ ها، آپگرید محصول و .... چه تاثیری بر استفاده از اپلیکیشن شما توسط گروه های مختلف داشته است. برای مثال، می توانید ارزیابی کنید کاربرانی که چند درصد از کاربران بعد از مشاهده یک پنجره پاپ-آپ تصمیم به خرید گرفته اند و در نتیجه تاثیر اینگونه پیشنهادات بر تصمیم گیری کاربر را ارزیابی کنید. یا مثلا بررسی کنید کاربرانی که پروفایل خود را کامل کرده اند، چه تفاوتی با سایر کاربران دارند، آیا ماندگارتر هستند یا نرخ تبدیل بالاتری دارند و ...

تحلیل مبتنی بر موقعیت جغرافیایی

امکان تحلیل رفتار کاربران بر مبنای موقعیت جغرافیایی یکی از تفاوت های اصلی برنامه های موبایلی با سایر برنامه های نرم افزاری است. در این برنامه ها می توانید تفاوت کاربران در نقاط مختلف کشور را با یکدیگر مقایسه کنید و بر این مبنا شخصی سازی های متناسب را در برنامه اعمال کنید. مثلا متوجه شوید در کدام استان ها، نسبت «خرید به نصب» بالاتر است و بر این مبنا تمرکز کمپین خود را در استان های مرتبط افزایش دهید. یا مثلا بررسی کنید کدام استان ها حجم اینترنتی بیشتری مصرف می کنند و می توانند مخاطب خوبی برای کانالهای درآمدی مبتنی بر مشاهده ویدیو باشند.

با عضویت در خبرنامه دیتابین، هیچ خبر و رویداد جدیدی را از دست نمیدهید

اطلاعات تماس

تهران - ولنجک - دانشگاه شهید بهشتی - ساختمان مرکز رشد دانشگاه - واحد 109

53 14 2247 021

info [at] databeen.ir

مجوزها

کلیه حقوق برای شرکت داده نشان پارسیان محفوظ است.