وبلاگ

اهمیت رویدادهای سفارشی در تشخیص مسیر کاربر

تا به حال فکر کردید کاربران مختلف چگونه از برنامه شما استفاده می کنند؟ مثلا کاربران بلافاصله بعد از ورود به صفحه اصلی، چه اقدامی انجام می دهند؟ یا شاید یک سوال دقیق تر، کاربران قبل از خرید در کدام صفحه حضور داشته اند؟ دستیابی به پاسخ سوالاتی از این دست کمک می کند انتظارات، علاقه مندی ها و انگیزه های کاربران را بهتر درک کرده و در نتیجه تجربه کاربری لذت بخش تری ایجاد نمایید.

برای دستیابی به چنین اطلاعاتی لازم است در مرحله اول کلیه مسیرهایی که ممکن است کاربر در برنامه طی کند، شناسایی کنید (احتمالا در مرحله طراحی این کار را انجام داده اید) مثلا در یک «بازی فرضی» در سبک آرکید می توان چنین مسیرهای احتمالی را ترسیم کرد.

تشخیص مسیر کاربران

البته در عمل تعداد مسیرهای پیش روی کاربر بسیار بیشتر از چیزی است که در شکل ترسیم شده است، اما انچه در اینجا اهمیت دارد شناسایی درست «رویدادها» است! توالی این رویدادها در عمل توسط زیرساخت آنالیتیکس برای شما ترسیم خواهد شد. به شرطی که همه رویدادهای حیاتی را به درستی شناسایی و تعریف کرده باشید. در مثال «بازی فرضی» رویدادهای زیر حیاتی هستند.

بازدید از صفحه اصلی، مشاهده آموزش بازی، انجام بازی، شاهده جدول امتیازات، خرید، خرید غیرریالی (خرید قدرت)، پایان مرحله/شکست، مشاهده، آموزش بازی، امتیازدهی بازی در مارکت، به اشتراک گذاری

البته حتما رویدادهای بیشتری قابل تعریف و ردیابی هستند اما ممکن است حیاتی نباشند، مثلا رویداد «خرید» حیاتی است، اما در شرایط خاصی ممکن است رویداد «بازدید از صفحه فروشگاه» حیاتی نباشد. بنابراین سعی کنید رویدادهای کلیدی و مهم را شناسایی کنید تا در تفسیر مسیر کاربر دچار سردرگمی نشوید.

در صورت تعریف درست و کامل رویدادها ما قادر خواهیم بود مسیرهای کاربران در برنامه را به تفکیک فراوانی ترسیم کنیم و نمایش دهیم. یکی از شیوه های نمایش مسیر کاربر، بهره گیری از نمودار Sankey است. در تصویر زیر نمودار Sankey «بازی فرضی» را مشاهده می کنید.

تشخیص مسیر کاربران

با بررسی این نمودار در می یابید که از میان کاربران فعال، درصد کاربرانی که رفتار آنها منتج به خرید، به اشتراک گذاری و یا ثبت امتیاز شده است، بسیار کمتر از تعدادی است که بعد از « شکست» بازی را ترک کرده اند. همانطور که ملاحظه می کنید، 60 درصد از کاربران بعد از شکست در رویداد چهارم، بازی را ترک کرده اند. به عبارت دیگر بعد از شکست دیگر مرحله جدیدی شروع نکرده و یا به سایر قسمت ها مراجعه نداشته اند. این موضوع می تواند به دلیلی سختی مراحل، عدم جذابیت و ... باشد و نشان دهنده این است که مشکلی وجود دارد. در اینجا با استفاده از گزارشات تکمیلی موجود در آنالیتیکس می توانید علت نارضایتی کاربر را بهتر درک کنید. در صورتیکه این موضوع برایتان جالب است منتظر مقالات بعدی باشید.

با عضویت در خبرنامه دیتابین، هیچ خبر و رویداد جدیدی را از دست نمیدهید

اطلاعات تماس

تهران - ولنجک - دانشگاه شهید بهشتی - ساختمان مرکز رشد دانشگاه - واحد 109

53 14 2247 021

info [at] databeen.ir

مجوزها

کلیه حقوق برای شرکت داده نشان پارسیان محفوظ است.