وبلاگ

blog

چگونه ماندگاری کاربران را موثرتر اندازه بگیریم؟

قبل از اقدام درخصوص بهبود ماندگاری کاربر، لازم است درک جامعی نسبت به نحوه رفتار و نوع استفاده کاربران داشته باشید و بازه زمانی مناسب برای تحلیل رفتار کاربر در محصول را نیز انتخاب کنید. (برای مثال اینکه آیا باید شاخصها را هفتگی رصد کنید، یا ماهیانه یا روزانه). در این مقاله دو راهکار مناسب جهت سنجش اثربخش وضعیت ماندگاری کاربران ارائه شده است. این دو راهکار عبارتند از "سنجش ماندگاری بر مبنای رویدادهای کلیدی" و "تعیین بازه زمانی مناسب جهت سنجش ماندگاری". بدین منظور ابتدا شیوه تعیین رویدادهای کلیدی و تاثیرات آن بر سنجش ماندگاری تشریح شده و در ادامه چگونگی محاسبه بازه زمانی مناسب جهت سنجش ماندگاری بررسی می شود.

1- رویدادهای کلیدی

رویداد کلیدی فعالیتی است که تمایل دارید کاربران را به انجام آن ترغیب کنید. در واقع رویداد کلیدی با ارزش پیشنهادی شما به کاربران رابطه نزدیکی دارد. بنابراین زمانی که ماندگاری کاربران را در برنامه اندازه می گیرید، بهتر است به جای این که در نظر بگیرید در هر بازه زمانی چند کاربر فعال دارید، ببینید که چند کاربر فعال رویداد کلیدی را انجام می دهند. اجازه بدید موضوع را با ذکر یک مثال روشن کنیم:

مثال: رویداد کلیدی در اپلیکیشن اسنپ فود یا ریحون
اگر ماندگاری کاربران در اپلیکیشن سفارش غذا را در محاسبه کنید، آیا کسی که فقط اپلیکیشن را باز کرده و در فهرست ها جستجو کرده را کاربر ماندگار در نظر می گیرید؟ صرفا باز کردن اپلیکیشن هیچ ارزش تجاری ندارد و منجر به دستیابی به اهداف تجاری نمی گردد. در واقع رویداد کلیدی در اسنپ فود یا ریحون "ثبت سفارش غذا" می باشد. رشد و موفقیت شرکت به افزایش درخواست های ثبت شده کاربران بستگی دارد.

چند رویداد کلیدی می توانید داشته باشید؟

یه قاعده ساده و خوب می تواند این باشد که به ازای هر ارزش کلیدی که محصول ارائه می کند، یک رویداد کلیدی در نظر بگیرید. با این تعریف در بسیاری از موارد، تعریف یک رویداد کلیدی در برنامه کافیست. اما در برخی از موارد، ممکن است تعریف چند رویداد کلیدی ضرورت داشته باشد. متداولترین نمونه از این موارد، محصولاتی هستند که دو جریان محصول متمایز دارند (برای مثال خرید و فروش) کاربران این محصولات در یکی از گروه ها جا می گیرند، بنابراین در نظر گرفتن دو رویداد یا بیشتر و تجزیه و تحلیل جداگانه آنها معنی دار است. برای مثال اپلیکیشنهای دیوار و شیپور که خریدار و فروشنده دارند. بازی ها نیز عموما بیش از یک رویداد کلیدی دارند.

تعریف رویدادهای کلیدی

برای تعیین رویدادهای کلیدی می توانید سوالات زیر را از خود بپرسید:

• چه اقدامی است که تمایل دارید کاربر در هر بار مراجعه به برنامه انجام دهد.

• برای توسعه کسب و کار خود چه شاخصهایی را می سنجید؟ چه هدفگذاری برای بهبود این شاخص دارید؟ کدام فعالیت کاربر روی این شاخص اثرگذار است؟

• اگر محصولات متفاوتی عرضه می کنید، شاخص کلیدی موفقیت هر محصول کدام است؟

2- بازه زمانی سنجش ماندگاری

برای محاسبه بازه زمانی مناسب جهت سنجش ماندگاری لازم است «فاصله بکارگیری» (Usage Interval) را محاسبه کنید. بدون اطلاع از این شاخص نمی توان نتایج حاصل از محاسبه شاخص ماندگاری را تفسیر نمود. این شاخص نشان می دهد فاصله زمانی بین مراجعات کاربر به برنامه چه مدت است؟ در برخی از برنامه ها کاربران به صورت روزانه به برنامه سر می زنند و در برخی دیگر هفته ای یکبار یا ماهی یکبار مراجعه متداول است.

چرا فاصله بکارگیری در محاسبه ماندگاری اهمیت دارد؟

فرض کنید شما اپلیکیشنی برای ثبت سفارشات تحویل غذا دارید، می توان حدس زد بیشتر کاربران شما هفته ای یکبار سفارش ثبت می کنند. در این شرایط اگر شما روزانه ماندگاری را اندازه بگیرید چیزی شبیه نموادار زیر خواهید داشت:

ماندگاری موثرتر کاربران

همانطور که در نمودار مشاهده می کنید، تعداد کاربران بعد از روز صفر کاهش قابل توجهی داشته و در روزهای آتی نیز تعداد بسیار کمی به برنامه مراجعه کرده اند.

اما سنجش ماندگاری با این روش نمایه خوبی از سلامت محصول شما نیست. ماندگاری روز N به شما تعداد کاربرانی که بعد از یک روز مشخص فعال بوده اند را نشان می دهد. و دقیقا به همین خاطر درصد ماندگاری خیلی پایین است، زیرا عمده کاربران شما به صورت روزانه سفارش ثبت نمی کنند.

در عوض، اگر ماندگاری را در فواصل زمانی هفتگی یا ماهیانه محاسبه کنید، نتیجه متفاوت خواهد بود. یعنی حجم کاربرانی که در هر بازه ای بین 1 تا 7 روز، 8 تا 14 روز، 15 تا 21 روز و .... به برنامه مراجعه داشته اند را اندازه بگیرید.

ماندگاری موثرتر کاربران

در نمودار فوق، نمودار سبز رنگ شاخص ماندگاری در فواصل زمانی هفتگی محاسبه شده است و به شکل قابل توجهی به واقعیت نزدیک تر است.

برای اینکه قادر باشید به درستی ماندگاری کاربران را در تمامی مراحل چرخه ماندگاری محاسبه کنید، اول باید معلوم کنید انتظار دارید کاربران هر چندوقت یکبار به برنامه شما مراجعه کنند؟ اگر این کار را انجام ندهید، ممکن است شاخص ماندگاری را اشتباه تفسیر کنید و استراتژی هایی که برای بهبود آن به کار می گیرید نامناسب باشند.

تعیین «فاصله استفاده»

تصور می کنید فاصله استفاده از اپلیکیشن شما چقدر است؟ ممکن است در حال حاضر ایده ای در این خصوص داشته باشید. اما اگر ندارید نگران نباشید. این چارچوب 4 مرحله ای به شما کمک می کند از داده های موجود برای تعیین وقفه مصرف با اطمینان بالا استفاده کنید.

1. همه کاربرانی که یک رویدادی کلیدی را حداقل دوبار در یک بازه زمانی مشخص انجام داده اند، شناسایی کنید. ما بازه زمانی 60 روز را پیشنهاد می کنیم. توجه داشته باشد: این بازه زمانی باید حتما بیشتر از وقفه مصرف باشد. برای بیشتر محصولات 60 تا 90 روز کفایت می کند، زیرا معمولا وقفه مصرف بیش از 1 ماه نیست. این بدین معنی است که انتظار دارید کاربران رویداد کلیدی را حداقل دوبار در 60 روز انجام دهند.

2. تحلیل کنید چقدر طول می کشد کاربران بعد از اولین باری که فعالیت کلیدی را انجام دادند، به برنامه برمیگردند و این کار را تکرار میکنند.

3. فاصله استفاده ای که در آن 80 درصد کاربران با الگوی مشابهی رویداد کلیدی را تکرار کرده اند شناسایی کنید و از آن به عنوان مبنایی برای سنجش ماندگاری بهره بگیرید.

بهترین راهکار اندازه گیری ماندگاری به این شکل، استفاده از ابزارهای آنالیتیکس برای تحلیل رفتار کاربران است. دیتابین به عنوان اولین زیرساخت آنالیتیکس ایرانی، به زودی خدمات اختصاصی برای اندازه گیری و بهبود ماندگاری کاربران را ارائه خواهد نمود.

در مقالات بعدی بیشتر در خصوص روشهای متفاوت محاسبه ماندگاری توضیح می دهیم.

با عضویت در خبرنامه دیتابین، هیچ خبر و رویداد جدیدی را از دست نمیدهید

اطلاعات تماس

تهران - ولنجک - دانشگاه شهید بهشتی - ساختمان مرکز رشد دانشگاه - واحد 311

53 14 2247 021

info [at] databeen.ir

مجوزها

کلیه حقوق برای شرکت داده نشان پارسیان محفوظ است.