وبلاگ

blog

اهمیت ماندگاری کاربران

اگر روند افزایشی کاربران برایتان اهمیت دارد، باید علاوه بر افزایش تعداد نصب به ماندگاری هم اهمیت بدهید. بدون ماندگاری، تلاش های شما مشابه آب ریختن یک سطل سوراخ است! شما میتوانید در این سطل آب زیادی زیاد بریزید اما چیزی باقی نمی ماند، همانگونه که برای بازاریابی یا تبلیغات و ... هزینه می کنید. اما بدون داشتن کاربران بلند مدت هیچ رشد پایداری وجود ندارد و این بدان معناست که درآمدی نخواهید داشت.

امروزه بیش از 3 میلیارد نفر کاربر اینترنت هستند و این تعداد سالیانه 10% افزایش می یابد. دسترسی آسان به اینترنت بدین معناست که کاربران محصولات دیجیتال در همه پلتفرم ها اعم از موبایل و PC افزایش خواهند یافت و این مسئله شرکت های نرم افزاری را برای بقا در بازار کسب و کار و حفظ توجه کاربران به محصولاتشان، با مشکلات زیادی روبرو می سازد.

این روندها مستقیما بزار محصولات موبایلی را متاثر می سازد، در حال حاضر بیش از 4 میلیون اپلیکیشن فقط در گوگل پلی استور و اپ استور بارگذاری شده اند. بسیاری از این اپلیکیشن ها به محض انتشار، حذف می شوند زیرا کاربران بسیار کمی دارند، به گونه ای که 90% اپلیکیشن ها به زبان انگلیسی در نتایج جستجوی هیچ فهرست، تقسیم بندی یا ژانری نمایش داده نمی شوند.

در چنین شرایطی چطور محصولی بسازیم که نه تنها قادر به کسب کاربر است، بلکه می تواند آنها را حفظ کند؟ به عبارت دیگر چطور به رشد پایدار واقعی دست پیدا می کنید؟ پاسخ به این سوال با درک اهمیت ماندگاری کاربر در رشد کسب و کار، به دست می آید.

اهمیت نگهداشت کاربر
جذب کاربر بدون توجه به ماندگاری مانند ریختن آب در سطل سوراخ است

صرف هزینه برای کسب کاربران شاید موقتا شما را به صدر فهرست استور برساند، اما جذب کاربران کافی نیست. تحلیل بیش از500 میلیون دستگاه موبایلی نشان میدهید: 80% از کاربران جدید فقط بعد از 3 روز از زمان نصب، استفاده از اپلیکیشن را متوقف می کنند.

در همه کسب و کارها، صرف نظر از موبایلی یا غیرموبایل، اگر ارزش پیشنهادی به مشتریان به سرعت و به صورت مستمر به آنها اثبات نشود، عمر محصول به پایان می رسد. رشد بلند مدت محصول، همانند سلامت کسب و کار، بستگی به این دارد که تا چه حد کاربران خود را حفظ می کنید. این موضوع نشان دهنده ارزش مواقعی محصول شماست.

حرکت به سمت افزایش ماندگاری کاربران

ماندگاری شاخصی است که نشان می دهد چه تعدادی از کاربران در طول زمان اقدام به استفاده مجدد از محصول می نمایند. حتی بهترین محصولات نیز حجم بالایی از کاربران خود را تنها در چند روز از دست می دهند، بنابراین اگر ماندگاری و یا نرخ ریزش کاربران را تبدیل به اولین شاخص ارزیابی رشد یا ریزش کاربران خود نمایید، می توانید زمین بازی را عوض کنید و به جای از دست دادن مداوم کاربران، رشد پایدار را تجربه نمایید. کسب و کاری که کاربران خود را حفظ می کند درآمد خود را سریعتر از سایرین افزایش می دهد. ماندگاری شاخصهایی نظیر تعداد کاربران، مدت حضور کاربران در برنامه، ارزش طول عمر کاربر، دوره پرداخت و .... را تحت تاثیر قرار میدهد.

در محاسبه ماندگاری در روز Nام، روز صفر، روزی در نظر گرفته می شود که کاربر برای اولین بار از محصول استفاده می نمایند؛ استفاده اول می تواند هر اقدامی از دانلود تا باز کردن اپلیکیشن تا تمام کردن یک اقدام مشخص را در بر گیرد. بر این مبنا، ماندگاری در روز Nام نسبت کاربرانی است که در روز صفر شروع کرده اند و N روز بعد به اپلیکیشن بازگشته و در آن فعالیت نموده اند. یک راه خوب برای نمایش نرخ ماندگاری ترسیم منحنی ماندگاری به شکل زیر است:

اهمیت نگهداشت کاربر

این نمودار فرضی برای کاربرانی ترسیم شده که طی یک ماه گذشته برای اولین بار از اپلیکیشن استفاده کرده اند. این نمودار میانگین وزنی اعداد ماندگاری روز N ام برای گروهی از کاربران که در یک دوره زمانی مشخص کسب شده اند را نشان می دهد.

طبق این نمودار ماندگاری روز 7 ام حدود 13% است. این عدد نشان می دهد از مجموع کاربران روز صفر اپلیکیشن، 13درصد در روز هفتم هنوز از آن استفاده می کنند.

از چه زمانی باید به ماندگاری بیندیشید؟

یک تصور غلط درباره ماندگاری این است که ماندگاری فقط بعد از اینکه محصول مراحل مشخصی از رشد را طی کرد، اهمیت پیدا می کند. در واقعیت، هر زمانی که شما تعداد مشخصی از کاربران دارید که به صورت منظم به محصول بر می گردند، اطلاعات کافی برای بهبود ماندگاری در اختیار دارید. به خاطر داشته باشید که شما ممکن است اقدامات متفاوتی برای بهبود ماندگاری کاربران به انجام برسانید، اما فقط توسعه دهندگانی که به صورت مستمر ماندگاری را رصد می کنند، می توانند به رشد و سودآوری پایدار دست یابند. در ادامه تحلیل ماندگاری در مراحل مختلف رشد را مطالعه کنید.

قبل از رسیدن به تناسب محصول-بازار

شاخص ماندگاری نشان می دهد که آیا شما واقعا مشکل «تناسب محصول-بازار» دارید یاخیر، اگر اعداد ماندگاری را به شکل درصد کاربران فعال در طول زمان ترسیم کنید و خطی مسطح داشت هباشد که به جای منجنی بودن به سمت صفر حرکت می کند، باید مسئله تناسب محصول-بازار را حل کنید، نه ماندگاری!

اهمیت نگهداشت کاربر

در نمودار بالا، محصول A به تناسب محصول-بازار رسیده است. ماندگاری تا 45% کاربران فعال کاهش داشته و بعد از آن به ثبات رسیده است. به عبارت دیگر، شیب خط روند تقریبا به صفر نزدیک شده و کاهش پیدا نکرده است، که بدین معناست که کاربرانی که به صورت منظم از اپلیکیشن استفاده می کنند، کم است. اما محصول B به تناسب محصول-بازار نرسیده است.

ایجاد محصول اعتیاد آور habit-forming product

چطور به ماندگاری فکر کنیم، وقتی هنوز کاربری نیست؟ در مراحل اولیه توسعه محصول، باید به این فکر کنید که مشکل اصلی ماندگاری چیست؟ چرا کاربران باید در محصول شما به دام بیافتد. از خودتان بپرسید آیا محصول شما با مسئله یا مشکل کاربران تناسب دارد؟ ساخت محصول اعتیار آور مسئله اصلی را نگهداشت بلندمدت کاربران است.

دستیابی به سطح مشخصی از کابران

زمانی که کاربران ابتدایی را در اختیار دارید، زمان آن رسیده که ماندگاری را بهبود دهید. موضوعاتی که بر عملکرد اپلیکیشن تاثیرگذار هستند برطرف کرده و باگ ها را از بین ببرید، زیرا کاربران برنامه هایی که مدام به مشکل می خورند را ترک می کنند. سپس بررسی کنید کاربران چه ارزشی از محصول شما دریافت می کنند. کشف کنید که کاربران ارزشمند شما چه کاری انجام می دهند و سایر کاربران خود را به سمتی هدایت کنید که مانند آنها رفتار کنند. قبل از اینکه روی جذب کاربران جدید هزینه کنید، ماندگاری خود را در سطح مناسبی تثبیت کیند.

بهبود مستمر محصول

تشخیص عیوب و بهبود ماندگاری باید یک فرآیند مستمر در تمامی دوره عمر محصول باشد. همانگونه که تجربه محصول را مستمرا می سنجید تا محصول اعتیادآورتری توسعه دهید، باید ماندگاری را نیز مدام اندازه بگیرید و بهبود دهید. ممکن است فرضیاتی داشته باشید که چرا برخی کاربران، برنامه را ترک می کنند و برخی باقی می مانند، اما باید مستمرا شاخصهای ماندگاری را ارزیابی کنید تا بفهمید کاربران چطور به محصول شما پاسخ می دهند.

دیتایبن چطور به شما کمک می کند؟

هیچ فرمول جادویی برای بهبود ماندگاری وجود ندارد اما ما کمک می کنیم، ماندگاری محصولات خود را محاسبه کرده و استراتژی هایی برای بهبود آن توسعه دهید.

دو راهکار برای بهبود ماندگاری وجود دارد:

1) بالا بردن منحنی ماندگاری: تجربه اولین استفاده را بهبود دهید و ارزش محوری محصول را به کاربران جدید نشان دهید، بنابراین کاربران به جای ترک اپلیکیشن، زمان بیشتری در محصول سپری می کنند و نرخ ریزش روز اول کاهش می یابد.

اهمیت نگهداشت کاربر

2) مسطح کردن منحنی: تعداد کاربران ثابت را از طریق ارائه تجربه کاربری قابل اعتماد افزایش دهید.

اهمیت نگهداشت کاربر

هر دو این مفاهیم را دنبال کنید، دیتابین به شما کمک می کند چارچوبی جدید برای عیب یابی و بهبود سیستماتیک ماندگاری کاربران بیابید.

اطلاعات تماس

تهران - خیابان شریعتی - بالاتر از سیدخندان - خیابان خواجه عبداله انصاری - کوی پنجم - پلاک14 - واحد3

20 98 2285 021

info[at]databeen.ir

21 98 2285 021

مجوزها

logo-samandehi
انجمن صنفی
کلیه حقوق برای شرکت داده نشان پارسیان محفوظ است.