وبلاگ

فرمول های محاسبه ماندگاری کاربران اپلیکیشن

در صورتیکه مقالات قبلی در خصوص ماندگاری با عناوین اهمیت ماندگاری کاربران و چگونه ماندگاری کاربران را موثرتر اندازه بگیریم؟ را مطالعه کرده باشید، زمان آن فرا رسیده که با روشهای محاسبه مادگاری کاربر در اپلیکیشن آشنا شوید.

سه روش برای اندازه گیری ماندگاری

همانگونه که در مقاله اهمیت ماندگاری کاربران اشاره کردیم، ماندگاری نمایانگر تعداد کاربرانی است که بعد از زمان مشخصی هنوز در برنامه فعال هستند. از آنجاییکه روشهای متفاوتی برای محاسبه ماندگاری وجود دارد، بسیار مهم است که اطمینان حاصل کنید، کدام تعریف ماندگاری تناسب بیشتری با محصول شما دارد. اگر این موضوع برایتان روشن نیست، قبل از هر کاری اطلاعات لازم را کسب کرده و تصمیم بگیرید از چه روشی برای محاسبه ماندگاری استفاده خواهید کرد.

معمولا سه نوع روش برای محاسبه ماندگاری وجود دارد: ماندگاری روز N ام ، ماندگاری نامحدود و ماندگاری براکت.

انتخاب بهترین روش محاسبه بستگی به نوع برنامه، اهداف تجاری شما و ماهیت استفاده کاربران از برنامه دارد. در ادامه هر یک از این روشها توضیح داده شده است:

ماندگاری روز N ام

متداول ترین شاخص ماندگاری، ماندگاری روز N ام است. این شاخص نشان دهنده حجم کاربرانی است که روز N ام پس از نصب، در برنامه فعال بوده اند. این روش محاسبه برای بازی، شبکه های اجتماعی و هر نوع دیگری از محصول که مراجعه منظم و تکرار شونده کاربران در آن اهمیت دارد، بسیار مناسب است.

ماندگاری براکت

این شاخص به شما امکان می دهد، هر بازه زمانی را که بخواهید تعریف کنید. از یک روز/هفته/ماه تا چندین روز/هفته/ماه

مثال: اولین براکت را روز صفر، دومین براکت را روز 1-7، سومین براکت را روز 7-14 و ... تعریف کنید. درصد کاربرانی که در هر بازه زمانی به اپلیکیشن مراجعه کرده اند، بیانگر ماندگاری در آن بازه است.

ماندگاری روز Nام

این شاخص به شما می گوید چند درصد کابران در یک روز مشخص به برنامه بازگشته اند.

مثال: ماندگاری روز هفتم= درصد کاربرانی که دقیقا در روز هفتم به برنامه مراجعه کرده اند

ماندگاری نامحدود

نشان دهنده درصد کاربرانی است که در یک روز مشخص و یا بعد از آن، به برنامه مراجعه داشته اند. می توانید این شاخص را نقطه مقابل شاخص نرخ ریزش در نظر بگیرید.

مثال: ماندگاری روز هفتم= درصد کاربرانی که در روز هفتم یا هر روزی بعد از روز هفتم به برنامه مراجعه داشته اند.

روزی که کاربر برای اولین بار در برنامه شما فعالیت می کنند، «روز صفر» در نظر گرفته می شود. این روز می تواند روز دانلود اپلیکیشن ، روز ثبت نام در برنامه یا روزی که مثلا اولین اهنگ را پخش می کند نیز باشد. برای همه کاربران جدیدی که در یک روز صفر مشخص فعالیت داشته اند، می توان ماندگاری را در روز N ام که آن فعالیت را انجام داده محاسبه کرد، البته اگر فعالیت نصب باشد، ماندگاری روز N ام صرفا با فعالیت کاربر محاسبه می شود. برای مثال، ماندگاری روز 1، بیانگر تعداد کاربرانی است که یک روز پس از نصب فعال بوده اند، ماندگاری روز 3، تعداد کاربرانی است که دقیقا سه روز بعد از اولین فعالیت به برنامه بازگشته اند، ماندگاری روز 7 نیز به معنای تعداد کاربرانی است که دقیقا هفت روز بعد انصب به برنامه مراجعه کرده اند. این بدین معناست که برای محاسبه ماندگاری روز 7ام، کاربران فعال روز هفتم شمرده می شود، صرف نظر از اینکه بین روز اول تا ششم چند بار به برنامه مراجعه داشته اند و یا بدون توجه به اینکه در روز هشتم هم فعال بوده اند یا نه و اگر کاربری در روز هفتم فعال نباشد، در ماندگاری روز 7 محسوب نمی شود. منحنی ماندگاری در شکل زیر، میانگین وزنی ماندگاری روز N ام را در روزهای صفر تا سی نشان می دهد.

محاسبه ماندگاری کاربران اپلیکیشن

در برخی برنامه ها، کاربران به صورت منظم در فواصل زمانی هفتگی یا ماهیانه به برنامه مراجعه می کنند، در چنین مواردی همین مکانیزم محاسبه کاربردی است. فقط کافیست به جای ماندگاری روز N ام ، ماندگاری هفته N ام یا ماه N ام را در نظر بگیرید.

در چنین شرایطی، مثلا برای محاسبه هفته سوم، درصد کاربران فعال در طول هفته سوم پس از نصب محاسبه می شود و یا برای ماندگاری ماه سوم، درصد کاربران فعال در طول ماه سوم پس از نصب محاسبه می شود.

مثال:

بازی اجتماعی


یکی از متداول ترین انواع بازی، بازیهای اجتماعی موبایلی هستند. در این موارد ماندگاری روز N بهترین گزینه است. زیرا بیشتر کاربران درگیر با برنامه به صورت روزانه فعالیت می کنند تا با دیگر بازیکنان در سرتاسر کشور رقابت کنند. در اصل، برای این برنامه ها، رویداد کلیدی، کامل کردن تعداد مشخصی بازی در روز اول، برای محاسبه ماندگاری در بلندمدت شاخص مناسبی است.

برنامه های سبک زندگی (سلامتی)


برای برخی برنامه های سبک زندگی، ماندگاری هفته n ام شاخص مناسبی است. مثلا برنامه ای را در نظر بگیرید که تمرینات مدیتیشن هفتگی ارائه می کند و کاربر در هفته باید یک تمرین را کامل کند، در چنین شرایطی کاربرانی که n هفته پس از نصب فعال هستند، اهمیت بیشتری دارند.

ماندگاری نامحدود (Unbounded Retention)

ماندگاری نامحدود درصد کاربرانی را نشان می دهد که در یک روز مشخص بعد از نصب یا هر زمانی بعد از آن روز در برنامه فعال بوده اند. این نوع از تحلیل بیشتر مناسب زمانهایی است که انتظار نداریم کاربران با نظم خاصی به برنامه مراجعه کنند.

نمودار زیر با استفاده از داده های نمودار قبلی، ترسیم شده است، اما این بار نمودار ماندگاری نامحدود را نمایش می دهد. به خاطر داشته باشید ماندگاری نامحدود روز یک در این نمودار 50% است و در حالیکه با همین داده ها در نمودار با روش محاسبه روز n ام، عدد 21% نمایش داده می شود. این بدین معناست که 50 درصد از کابرانی که روز صفر برنامه را نصب کرده اند، روز اول یا بعد از آن در برنامه فعالیت داشته اند. این عدد برای روز دوم به 38% کاهش داشته است.

نکته جالب توجه این است که ماندگاری نامحدود، نقطه مقابل ریزش کاربران (Churn) است. با کسر کردن این عدد از 100، می توانید متوجه شوید که چند درصد از کاربران شما برنامه را نصب کرده اند و بعد از یک تاریخ مشخص به آن مراجعه نداشته اند.

محاسبه ماندگاری کاربران اپلیکیشن
مثال:
مثلا برنامه فروش انلاین لوازم ورزشی، انتظار ندارند کاربران به صورت روزانه به برنامه آنها مراجعه نمایند، و حتی پیش بینی هم از زمان برگشت کاربران ندارند. بنابراین به جای اینکه به دنبال این باشند که آیا کاربر دقیقا در یک روز مشخص به برنامه بازگشته یا نه، بررسی می کنند که چه تعداد از کاربران بعد از هفته اول به اپلیکیشن مراجعه کرده اند.

ماندگاری براکت

یکی دیگر از روشهای محاسبه ماندگاری، براکت است. در این روش می توانید ماندگاری را در بازه های زمانی مورد نیاز خود بسنجید و خود را محدود به تایم فریم های هفتگی، ماهیانه یا روزانه نکنید.

وقتی متوجه رفتار کاربران و الگوی استفاده آنها از برنامه شدید، می توانید از ماندگاری براکت در فواصل زمانی مطلوب خود استفاده کنید.

در این روش می توانید طول هر بازه زمانی را مشخص کنید و ماندگاری کاربران را در بازه های متفاوت بعد از نصب اندازه بگیرید. برای مثال می خواهیم ماندگاری را در بازه های زیر بسنجیم.

براکت اول- روز صفر: روز نصب

براکت دوم- روز 1-3: سه روزه

براکت سوم- روز 4-6: 3 روزه

براکت چهارم- روز 7-11: پنج روزه

در شکل زیر می توانید نمودار ماندگاری که بر مبنای فروض بالا ترسیم شده را ملاحظه کنید. هر کاربری که در بازه زمانی مشخص شده فوق فعال بوده، به عنوان کاربر فعال آن بازه محسوب می شود، صرف نظر از اینکه در سایر بازه ها فعالیتی داشته یا نه! برای مثال در اپلیکیشن فروش محصولات ورزشی و خدمات جانبی، اهمیتی ندارد کاربر در یک روز مشخص به اپلیکیشن مراجعه کرده یا نه، بلکه بر مبنای الگوی رفتاری کاربران انتظار داریم در بازه های زمانی هفته اول پس از خرید، هفته اول تا هفته پنجم بعد از خرید و هفته پنجم تا هفته دوازدهم پس از خرید، کاربر خرید خود را تکرار نماید. در اینجا هم نوع فعالیت و هم بازه زمانی انجام (رویداد کلیدی و فاصله استفاده) در محاسبه کاربران ماندگار موثر بوده است.

محاسبه ماندگاری کاربران اپلیکیشن

کدام ماندگاری برای شما مناسب است؟

ابتدا مرور مختصری بر هریک از سه روش محاسبه ماندگاری خواهیم داشت:

ماندگاری روز N: درصد کاربرانی که در یک روز مشخص پس از نصب به برنامه مراجعه می کنند.

ماندگاری نامحدود: درصد کاربرانی که در یک روز مشخص پس از نصب و یا بعد از آن به برنامه مراجعه می کنند.

ماندگاری براکت: ورژنی منعطف از ماندگاری روز N محسوب می شود که می توانید ماندگاری را در تایم فریم های مورد نظر خود بررسی کنید.

چه ماندگاری برای شما مناسبتر است؟ پاسخ سریع و ساده ای وجود ندارداین موضوع به ترکیب الگوی مصرف برنامه و اهداف تجاری شما بستگی دارد. خیلی اهمیت دارد که شما انتظار دارید کاربران با چه توالی از برنامه شما استفاده نمایند. اگر کاربران به صورت منظم از برنامه استفاده می کنند، روز n مناسب است، اما اگر تعداد زیادی از کاربران الگوی مشخصی رو دنبال نمی کنند. مثلا در اپلیکیشن سفارش غذا- ماندگاری نامحدود مقیاس مناسب تر است. می توان گفت شاخص ماندگاری مناسب باید نمای کاملی از الگوی مصرف برنامه برای شما فراهم آورد و دستیابی به چنین شاخصی مستلزم سعی و خطاست.

این سلسله مقالات برداشت آزادی است از Product Analytics Playbook
با عضویت در خبرنامه دیتابین، هیچ خبر و رویداد جدیدی را از دست نمیدهید

اطلاعات تماس

تهران - ولنجک - دانشگاه شهید بهشتی - ساختمان مرکز رشد دانشگاه - واحد 311

53 14 2247 021

info [at] databeen.ir

مجوزها

کلیه حقوق برای شرکت داده نشان پارسیان محفوظ است.