وبلاگ

چارچوب چرخه عمر ماندگاری چیست؟

روشی که برای تحلیل ماندگاری و اتخاذ استراتژی های مناسب برای بهبود آن بکار می گیریم، بستگی به مرحله ای دارد که کاربر در سفر محصول خود طی می کند. کاربران فعال سه مرحله مختلف از ماندگاری را طی می کنند.

ماندگاری کاربران جدید، ماندگاری کاربران فعلی و ماندگاری کاربران احیا شده. این سه گروه، مجموعِ کاربران فعال را در هر بازه زمانی تشکیل می دهند. اگر محصولی دارید که روزانه استفاده می شود، به این معنی است که در هر روز، هر کاربر فعال محصول در یکی از سه دوره عمر «جدید»، «فعلی» و یا «احیا شده» قرار دارد. شکل زیر نشان می دهد که کاربران چه مراحلی در دوره عمر خود در محصول طی می کنند: هدف از بکارگیری چرخه عمر محصول تبدیل کاربران جدید، فعلی و احیا شده، به کاربران فعلی با سطح درگیری بالاتر است. برای ماندگاری در سطوح بالای رقابت (مشابه آنچه میان تپ سی و اسنپ وجود دارد) می بایست کاربران جدید و کاربران فعلی را بیش از قبل با برنامه درگیر کنیم و استراتژی های بکار گیریم که کاربران احیا شده نیز به کاربران فعلی با سطح درگیری بالا تبدیل شوند.

چرخه عمر کاربر

در ادامه مفاهیم مرتبط با هریک از گروه های مذکور را تشریح می کنیم:

کاربران جدید

بیشتر متون بر بهبود ماندگاری کاربران جدید تمرکز دارند. با در نظر داشتن این حقیقت که بیشتر کاربران در هفت روز اول، برنامه را ترک می کنند، تمرکز بر افزایش ماندگاری کاربران جدید، منطقی به نظر می رسد. با این وجود، عدم توجه به درگیر کردن کاربران فعلی یا احیای کاربران قبلی، ممکن است فرصت های درآمدزایی را از شما سلب کند.

اهمیت کاربران جدید: بهبود تجربه کاربران در استفاده از محصول، منجر به افزایش ماندگاری آنان می شود.

چگونه تجربه کاربران را بهبود دهیم: بررسی کنید چه ویژگی یا رفتاری کاربران جدید را به استفاده مجدد از محصول، ترغیب کرده است.

ماندگاری کاربران فعلی

از کاربران فعلی چشم پوشی نکنید. همیشه فرصت برای تبدیل کاربران فعلی به کاربران قدرتمند وجود دارد. ایجاد ارزش از حضور کاربران و حفظ روند حضور آنها در برنامه، موضوعی است که در رابطه با این گروه از کاربران دنبال می شود.

اهمیت کاربران فعلی: درک و بهبود تجربه کاربران فعلی برای رشد بلند مدت حیاتی است.

چگونه تجربه کاربران فعلی را بهبود دهیم: بررسی کنید گروه های مشخص کاربران چه رفتارهایی انجام می دهند و چه رفتارهایی انجام نمی دهند و بر این مبنا کاربران بیشتری را به سمت رفتارهای ارزش افزا سوق دهید.

کاربران از دست رفته و کاربران احیا شده

کاربران از دست رفته، که اغلب بیشترین سهم از گروه های کاربران را شامل می شوند، کاربرانی هستند که احتمالا از محصولات رقیب استفاده می کنند و بنابراین ارزش بالایی دارند. مطالعات بسیاری نشان داده است که احیای کاربران از دست رفته بسیار ارزان تر از هزینه جذب کاربر جدید است.

اهمیت کاربران از دست رفته: افزایش کاربران فعال

چگونه تجربه کاربران را بهبود دهیم: تحلیل کنید چرا کاربران مجدد فعال می شوند. زمانی که متوجه شدید کاربران از دست رفته دوباره در برنامه فعال شده اند، لازم است بررسی کنید چه چیزی باعث شده این گروه مجددا فعال شوند، پوش نوتیفیکیشن؟ تخفیف؟ تقویت برند؟ و البته مهم است که این کاربران به گروه کاربران فعلی منتقل شوند.

چرا به چارچوب دوره عمر ماندگاری نیاز دارید؟

بیشتر شرکت ها سعی در افزایش تعداد کاربران از طریق برگزاری کمپین های بازاریابی جذب کاربران دارند. گرچه قسمت بالایی قیف (Funnel) اهمیت دارد، اما اگر کاربران جدید ماندگاری مناسبی نداشته باشند، رشد کاربران پایدار نخواهد بود.

بررسی چرخه عمر ماندگاری و مجموعه فعالیت های کاربران در هر کدام از مراحل این چرخه مستلزم بکارگیری ابزار آنالیتیکس قوی و کارآمد می باشد.

با عضویت در خبرنامه دیتابین، هیچ خبر و رویداد جدیدی را از دست نمیدهید

اطلاعات تماس

تهران - ولنجک - دانشگاه شهید بهشتی - ساختمان مرکز رشد دانشگاه - واحد 311

53 14 2247 021

info [at] databeen.ir

مجوزها

کلیه حقوق برای شرکت داده نشان پارسیان محفوظ است.